کاربران متضرر از کیبورد پروانه‌ای اپل می‌توانند تا 395 دلار غرامت دریافت کنند

به‌دلیل خرابی‌ها و مشکلات جدی کیبورد پروانه‌ای، اپل پس از چند سال دوباره به مکانیزم سوئیچ قیچی برای کیبوردها برگشت. مک‌بوک‌های تولیدشده از اواخر سال 2019 دارای صفحه‌کلید سوئیچ قیچی بسیار مطمئن‌تری هستند که می‌تواند در برابر خرابی و فرسودگی مقاومت بالایی داشته باشد.


منبع: https://digiato.com/laptop/apple-to-pay-up-to-395-macbook-butterfly-keyboard-plaintiffs

رقم غرامت به شرایط هر کاربر متفاوت و به شرح زیر است:

  • تا 395 دلار برای کسانی که کل کیبورد پروانه‌ای دستگاه‌شان را بیش از دو بار تعویض کرده‌اند.
  • تا 125 دلار برای کاربرانی که یک بار صفحه‌کلید پروانه‌ای خود را تعویض کرده‌اند.
  • تا 50 دلار برای کاربرانی که فقط نیاز به تعویض قطعه پلاستیکی کلیدها دارند.
در یک پست وبلاگی در رابطه با شکایت «MacBook Butterfly Keyboard»، دادگاه در 25 مه 2023 پس از تکمیل بررسی ادعاهای اپل و کاربران شاکی، به نفع کاربران متضرر رأی داد و دستور پرداخت غرامت در 27 ژوئن 2024 صادر شد. بنابراین مدعیان واجد شرایط تا پایان آگوست 2024 مبالغی را به‌عنوان غرامت دریافت می‌کنند.

خرابی صفحه‌کلید پروانه‌ای

غرامتی که اپل باید به کاربران متضرر از کیبورد پروانه‌ای بپردازد

در مارس 2015، اپل مک بوک 12 اینچی بسیار نازکی را با طراحی جدید «کیبورد پروانه‌ای» معرفی کرد. این طراحی بسیار باریک بود، اما این صفحه‌کلید با مشکلاتی مانند چسبیدن کلیدها هنگام فشردن آن‌ها، ورودی‌های ازدست‌رفته و تکرار حروف مواجه شد. اکتبر 2016 شاهد معرفی نسل دوم صفحه‌کلید پروانه‌ای در مدل‌های مک‌بوک پرو 13 و 15 اینچی بودیم. کاربران بار دیگر مشکلات مربوط به کلیدهای چسبنده و ایرادات مختلف را گزارش کردند. حالا طبق رأی دادگاه، اپل باید بابت آگاهی از وجود این مشکلات، به کاربران غرامت بدهد.

در ماه مه 2018، یک شکایت دسته‌جمعی در ایالات متحده تنظیم شد که اپل را به آگاه‌بودن از نقص صفحه‌کلید خود متهم کرد. در ژوئن 2018، اپل اذعان کرد که «تعداد کمی» از کاربران این مشکلات را تجربه کرده‌اند و سرویس خدمات کیبورد جدیدی را در سراسر جهان برای رفع مشکلات مدل‌های معیوب مک‌بوک، مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو راه‌اندازی کرد.