آیا راهی برای سنجش اینکه آیا لپ تاپ واقعا “پایدار” است یا خیر وجود دارد؟


خرید لپ‌تاپ‌های غیرممکن می‌تواند تجربه گیج‌کننده‌ای باشد. و اگر بخواهید گزینه “پایدار” تری پیدا کنید، گیج کننده تر است. سازندگان لپ‌تاپ صدها ادعا دارند – پلاستیک‌های کربن خنثی، محدود به اقیانوس، کاهش کربن، کاشت درخت – و تشخیص اینکه کدام یک از آن‌ها صرفاً سبزه‌شویی هستند و کدام رویکردها واقعاً آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از ساخت، حمل و نقل و استفاده از یک محصول را کاهش می‌دهند، دشوار است. لپ تاپ. اگر راهی برای اندازه‌گیری کل تأثیرات زیست‌محیطی یک لپ‌تاپ با یک عدد وجود داشت تا بتوانید «بهترین» را برای کره زمین بخرید، چه؟ متأسفانه، به این سادگی نیست.

قبل از اینکه شرکت ها بتوانند نحوه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در ساخت لپ تاپ را بیابند، باید این آلاینده ها را اندازه گیری کنند. بسیاری از شرکت‌ها آنچه را که ارزیابی چرخه عمر (LCA) نامیده می‌شود، اجرا می‌کنند که می‌تواند شامل گزارش ردپای کربن محصول (PCF) با استفاده از راهنمایی‌های ارائه‌شده توسط بدن استاندارد ISO باشد. گزارش‌های PCF معمولاً کل چرخه عمر لپ‌تاپ یا «از گهواره تا گور» را از استخراج اولیه مواد خام، از طریق فرآیند تولید و مونتاژ، از طریق ارسال لپ‌تاپ تا شخصی که از آن برای سه بار استفاده می‌کند، پوشش می‌دهد. تا پنج سال، و تا پایان عمر لپ‌تاپ، زمانی که بازیافت یا دور ریخته می‌شود.

“ردپای کربن” لپ تاپ – معمولاً به عنوان کیلوگرم معادل دی اکسید کربن یا kgCO گزارش می شود.2e- عدد دقیق و به ظاهر دقیقی را بر میزان انتشار کربن (که گاهی اوقات به عنوان تاثیر کربن نامیده می شود) از کل چرخه عمر لپ تاپ قرار می دهد. اما رسیدن به این عدد فرآیندی پیچیده، ناسازگار و ناقص است.

دو نمودار نشان دهنده ردپای کربن تخمینی بر اساس مرحله چرخه عمر و تولید بر اساس اجزای یک محصول دل.
نمونه ای از گزارش ردپای کربن لپ تاپ. این بخشی از گزارش PCF از ژانویه 2021 برای Dell XPS 13 9310 است. تصویر: Dell

برای محاسبه تأثیر کربن یک لپ‌تاپ، شرکت‌ها از تجزیه و تحلیل خود، ابزارهایی مانند PAIA (الگوریتم ویژگی محصول برای تأثیر)، توسعه یافته توسط MIT یا نرم‌افزارهای ارزیابی چرخه عمر مانند SimaPro و GaBi Envision استفاده می‌کنند. (بسیاری از این ابزارها به طور کامل یا جزئی به پایگاه‌های داده‌های صنعتی مشترک مانند Ecoinvent متکی هستند.) ما به گزارش‌های ردپای کربن محصول از تمام تولیدکنندگان بزرگ لپ‌تاپ – ایسر (PDF)، اپل، ایسوس، دل، اچ‌پی، لنوو، و مایکروسافت – و طیف وسیعی از تخمین‌های تاثیر کربن را برای یک لپ‌تاپ معمولی نازک و سبک پیدا کرد: از 161 کیلوگرم CO2e تا 334 کیلوگرم CO2ه. برای زمینه، با توجه به محاسبه گر معادل گازهای گلخانه ای EPA، 334 کیلوگرم CO2e تقریباً معادل فقط 4.2 درصد مصرف متوسط ​​انرژی خانگی یک آمریکایی برای یک سال کامل یا یک سفر جاده ای 829 مایلی در یک وسیله نقلیه متوسط ​​گازسوز است.

اما شرکت ها (PDF) اعتراف می کنند که این ابزارها نقص هایی دارند. مدیرعامل Framework، PAIA و سایر ابزارها می‌توانند حاوی داده‌های منسوخ یا منسوخ باشند، و پایگاه‌های داده بر میانگین‌های صنعتی متکی هستند که «انتخاب خاصی از یک تأمین‌کننده خاص که محل تولید خاصی دارد و دقیقاً از چه منابع انرژی استفاده می‌کنند» را منعکس نمی‌کند. نیرو پاتل در مصاحبه ای توضیح داد. جیمز مک کال، مدیر ارشد پایداری HP در مصاحبه ای به ما گفت که دریافت عدد دقیق برای یک لپ تاپ جداگانه در یک پیکربندی خاص نیز دشوار است.

و تکنولوژی به سرعت حرکت می کند. کاغذ سفید مارس 2021 Dell (PDF) در مورد شیوه‌های ردپای کربن این شرکت توضیح می‌دهد که لپ‌تاپ‌ها «معمولاً از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند و دارای زنجیره‌های ارزش طولانی و پیچیده‌ای هستند که در جغرافیایی پراکنده هستند.» توضیح ادامه می‌دهد: «در نتیجه، تولید ارزیابی‌ها می‌تواند پرهزینه و زمان‌بر باشد. علاوه بر این، سبد محصولات به سرعت در حال تکامل هستند، به این معنی که مطالعات عمیق ممکن است به سرعت منسوخ شوند.

مک کال از HP گفت: «جام مقدس این است که مردم می‌خواهند بتوانند یک لپ‌تاپ یا ماوس یا هر چیز دیگری بخرند و یک عدد کربن در کنار آن ببینند». اما این صنعت هنوز وجود ندارد. از آنجایی که این ارقام ردپای کربن تخمینی هستند، با ابزارهای مختلف محاسبه می‌شوند، با داده‌هایی با کیفیت متفاوت، و بر اساس فرضیات متفاوت (مثلاً استفاده از لپ‌تاپ برای سه در مقابل پنج سال)، نتایج مستقیماً قابل مقایسه نیستند. من فکر نمی‌کنم که این یک مقایسه جانبی باشد. مک کال گفت: این واقعاً یک عدد جهت دار در نظر گرفته شده است.

بنابراین این اعداد نمی توانند به شما بگویند که آیا یک لپ تاپ برای محیط زیست بهتر از دیگری است یا خیر. آنها برای چه مفید هستند؟ ما گزارش‌های ردپای کربن را برای لپ‌تاپ‌های نازک و سبک از تمام تولیدکنندگان بزرگ تجزیه و تحلیل کردیم و متوجه شدیم که 70 تا 80 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فرآیند تولید، 5 تا 10 درصد از حمل و نقل و 10 درصد باقی مانده است. تا 20 درصد از استفاده از لپ تاپ برای چندین سال ناشی می شود. (طبق گفته تمام سازندگان لپ تاپ، پایان عمر یک لپ تاپ نازک و سبک کمتر از 1٪ از کل انتشار کربن آن را تشکیل می دهد.)

نمودار نشان دهنده تفکیک انتشار کربن لپ تاپ بر اساس مرحله عمر.
نمودار: Wirecutter

برخی از شرکت ها همچنین تجزیه و تحلیل دقیق تری از انتشار کربن در فرآیند تولید را منتشر می کنند، همانطور که Dell در گزارش XPS 13 9310 نشان داده شده در بالا انجام می دهد. این نوع تحلیل می‌تواند «نقاط داغ» یا بخش‌هایی از فرآیند تولید را که بیشترین تأثیر کربن را دارند، نشان دهد. گزارش‌های ایسوس، دل، اچ‌پی و لنوو نشان می‌دهند که صفحه‌نمایش، مین برد و SSD لپ‌تاپ بیشترین میزان انتشار کربن آن را تشکیل می‌دهند.1 سایر قطعات – شاسی، باتری، منبع تغذیه و بسته بندی – تأثیر بسیار کمتری دارند. سپس شرکت ها می توانند از این اطلاعات استفاده کنند تا ببینند کجا می توانند بیشترین کاهش را در فرآیند خود داشته باشند.

مک کال از HP توضیح داد که از این اطلاعات برای شناسایی تامین کنندگان با بالاترین آلایندگی استفاده می کند. او می‌گوید: «من می‌خواهم کار را دوبرابر کنم و ابتدا با آنها کار کنم، زیرا تأثیر نامتناسبی بر روی کره زمین و تأثیر نامتناسبی بر روی ردپای ما دارد.» کاغذ سفید دل (PDF) نشان می‌دهد که این شرکت از ردپای کربن محصول به روشی مشابه استفاده می‌کند، به‌عنوان «وسیله‌ای مفید برای تشخیص اینکه کدام بخش‌های چرخه عمر محصولات بیشترین تأثیر کربن را دارند تا سازمان‌ها بتوانند بر ارائه بهترین پیشرفت‌ها تمرکز کنند. “

اما یک رقم ردپای کربن دیگر اثرات زیست محیطی را در نظر نمی گیرد. Patel از Framework توضیح داد که “برای چیزی مانند یک نوت بوک، در واقع هر محصول الکترونیکی مصرفی، تاثیرات زیست محیطی فراتر از انتشار کربن است” و شامل اقداماتی می شود که “اشیاء روی کره زمین را تخلیه می کنند یا بر انسان ها، حیوانات یا گیاهان تاثیر منفی می گذارند.” و همانطور که استاندارد ISO 14067 توضیح می‌دهد، بهبود در یک زمینه می‌تواند بر سایرین تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال، «فعالیت‌های کاهش آلودگی آب می‌تواند منجر به افزایش GHG شود [greenhouse gas] انتشار گازهای گلخانه ای از چرخه زندگی یک محصول، در حالی که استفاده از زیست توده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می تواند بر تنوع زیستی تأثیر منفی بگذارد.

هنگام تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، شرکت ها باید محتاط باشند تا از تأثیر منفی نامتناسب بر سایر جنبه های محیط زیست جلوگیری کنند. Framework’s Patel به ارزیابی چرخه عمر Fairphone (PDF) به عنوان “مرجع طلایی برای لوازم الکترونیکی مصرفی” اشاره کرد، زیرا تنها به انتشار کربن اشاره نمی کند، بلکه به کاهش منابع، سمیت انسانی و سمیت زیست محیطی نیز اشاره می کند. اجرای چنین تحلیل‌های عمیق‌تری دشوار است – به دلایلی که کاغذهای سفید Dell و Lenovo توضیح می‌دهند، همانطور که در بالا توضیح داده شد – به‌ویژه در خطوط تولید بزرگی که دائماً در حال تغییر هستند. اما این رویکرد کل نگر ارزشمند است و ما دوست داریم شرکت‌های بیشتری چنین ارزیابی‌های شفاف و جامعی از چرخه عمر حداقل برای لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار خود تولید کنند.

در نهایت، هر لپ‌تاپ بخش بسیار کوچکی از آلاینده‌های کلی یک شرکت و برنامه‌های پایداری کلی آن است – که خود می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های یک شرکت برای تامین مالی اشکال دیگر آلودگی کربنی کاهش یابد – و همچنین بخش کوچکی از انتشار گازهای گلخانه‌ای هر فرد به تنهایی. (و حدود 50٪ از کل انتشار جهانی [PDF] هنوز در 10 درصد ثروتمندترین جمعیت متمرکز هستند.) اما در مجموع، این تصمیمات کوچک در کل آلاینده های یک شرکت تفاوت ایجاد می کند و تصمیم شما برای خرید لپ تاپ نیز اهمیت دارد. یک عدد ردپای کربن نمی‌تواند به شما بگوید کدام لپ‌تاپ برای محیط‌زیست بهترین است، اگرچه هنوز چند چیز وجود دارد که می‌توانید به دنبال آنها باشید.

به طور کلی، لپ‌تاپ‌هایی با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، گرافیک‌های اختصاصی برای بازی، یا SSD‌های بزرگ‌تر، یا آن‌هایی که سنگین‌تر و حجیم‌تر هستند، نسبت به گزینه‌های سبک‌تر و کوچک‌تر با گرافیک یکپارچه و درایوهای کوچک‌تر، ردپای کربن بزرگ‌تری دارند. اما بهترین انتخابی که می‌توانید برای محیط‌زیست انجام دهید، استفاده از لپ‌تاپی است که در اختیار دارید تا جایی که ممکن است، طول عمر آن را افزایش دهید و انتشار گازهای گلخانه‌ای را که برای ایجاد و ارسال آن در طول سال‌های ممکن انجامید افزایش دهید.

و هنگامی که زمان خرید یک لپ‌تاپ جدید فرا می‌رسد، مک کال HP توصیه می‌کند: «به سایر اقدامات معنی‌دار که یک شرکت انجام می‌دهد نگاه کنید» فراتر از یک عدد ردپای کربن. Wirecutter به رویکردهای چند جانبه شرکت‌های لپ‌تاپ برای پایدارتر کردن محصولاتشان، از جمله تخفیف‌های ارائه شده در هنگام پرداخت، تغییرات در مواد و فرآیندهای تولید، بسته‌بندی پایدار، لپ‌تاپ‌های قابل تعمیر بیشتر که عمر طولانی‌تری دارند، و در دسترس بودن بازیافت قوی‌تر نگاه می‌کند. و برنامه های تجاری زمانی که یک لپ تاپ به پایان عمر خود می رسد. و ما مرتب سازی می کنیم که از طریق کدام ادعاها به سادگی سبز می شوند تا بفهمیم هنگام خرید لپ تاپ به دنبال چه چیزی باید باشید.

اما در نهایت این مسئولیت بر عهده شرکت ها است، نه خریداران فردی. جیمی الکساندر، مدیر آزمایشگاه‌های Drawdown، گروهی که با شرکت‌های فناوری برای رسیدگی به تغییرات آب‌وهوایی همکاری می‌کند، می‌گوید: «کارهای زیادی وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند برای کمک به اقدامات اقلیمی در جهان در سطح سیستمی انجام دهند. ما دوست داریم شرکت‌های بیشتری به سمت مدلی حرکت کنند که در آن همه این موارد را بررسی کنند و با انتشار گازهای گلخانه‌ای شروع کنند، اما در اینجا متوقف نشوند.»

این مقاله توسط Signe Brewster و Arthur Gies ویرایش شده است.

پانویسها و منابع

1. بسیاری از گزارش‌های PCF از عبارت «Mainboard» به‌عنوان ابزاری برای اشاره به پردازنده، حافظه، خازن‌ها، پورت‌ها و سایر بخش‌های داخلی لپ‌تاپ و همچنین برد مدار چاپی که همه آن‌ها را به هم متصل می‌کند، استفاده می‌کنند. اساساً، هر چیزی را در داخل لپ‌تاپ که درایو یا باتری نیست، در بر می‌گیرد.
پرش به عقب.


منبع: https://www.nytimes.com/wirecutter/blog/measuring-laptop-sustainability/?utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=RSS%20Feed