خواص دمنوش چیست و مهمترین تاثیر آنها بر سلامتی ما کدامند؟ کافی مافی

دم‌نوش‌ها با داشتن مقادیر بالا آنتی‌اکسیدان، از بروز بیماری‌های خطرناک جلوگیری می‌کنند. بعضی از افراد عادت به مصرف زیاد دمنوش‌ها در طول شبانه روز دارند و اغلب نگرانند که مصرف زیاد از حد این نوشیدنی‌ها تهدیدکننده سلامت‌ آن‌ها باشد. «بقراط»۴۶۰ –۳۷۷ قبل از میلاد، ارتباط میان شکل گیاهان و بیماری‌های قابل درمان توسط آن‌ها را به نام تئوری امضاها را مطرح نمود. او بر اساس این نظریه بیان می‌دارد که این خود طبیعت است که به ما قدرت درمانی گیاهان را نشان می‌دهد.

برخی گیاهان مانند زنجبیل و چای سبز، سازگاری خوبی با جینسینگ دارند و می‌توان از آن‌ها در کنار جینسینگ، به عنوان دمنوش‌های ترکیبی استفاده کرد. گیاهی که به خاطر نیروزایی و قوت خود از شهرت جهانی برخوردار است و آن را به نام «گیاه جوانی» می‌شناسند. خواص دارویی این گیاه مربوط به ریشه آن است و انواع دمنوش‌ های گیاهی جینسینگ هم از ریشه آن تهیه می‌شوند. هر چقدر ریشه گیاه پیرتر باشد، خواص دارویی آن هم بیشتر خواهد بود.

۱۵ تا ۳۰ درصد دمنوش گیاهی هیبیسکوس از اسیدهای ارگانیک تشکیل شده است که باعث کاهش خطر تجمع فلزات در جریان خون می‌شود. به علاوه، این دمنوش مفید، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سلامت پوست را بالا می‌برد. از دیگر نوشیدنی های گیاهی که بسیار استفاده می شود، دمنوش نعناع است که خوردن آن مخصوصا برای معده درد مفید می باشد. این نوشیدنی باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و خوردن آن در زمان سرماخوردگی می تواند بسیاری از علائم مانند گلو درد و سردرد را کاهش دهد. خوردن این دم کرده همچنین در مواقعی که دل درد شدید دارید می تواند از قرص های مسکن بهتر عمل کند.

خواص دمنوش چیست و مهمترین تاثیر آنها بر سلامتی ما کدامند؟ کافی مافی

این چای در درمان ناراحتی های عصبی و تشنج ها، مـیـگـرن های مزمن، بی خوابی، سردرد، بیماری های ریوی و زکام، غلظت خون، استفراغ، روماتیسم، آرتروز، نقرس و دردهای سیاتیکی کاربرد دارد. مصلح به ماده غذایی یا گیاه دارویی اطلاق می‌شود که عوارض گیاهان دارویی را از بین می‌برد و آن را تعدیل می‌کند. فنجان نوعی از فنجان چای که شیشه‌ای و بدون رنگ است جهت نوشیدن دمنوش بیشتر محبوبیت دارد. آلکالوئید بیشتر آلکالوئیدها به خاطر خواص روان درمانی خود، به عنوان مسکّن‌های قوی و آرامبخش، مشهورند. گل ساعتی و چای ماته نمونه‌ای از چای‌هایی حاوی آلکالوئید هستند. در کشور مصر و مکزیک که از مراکز تولید چای ترش به‌شمار می‌آیند، این چای برای رفع فروشگاه اینترنتی آریو کالا خستگی استفاده می‌شود.

از دمنوش زنجبیل می‌توان به عنوان دارویی برای دیابت، مشکلات قلبی، سرطان، آلزایمر، درد معده، درمان عفونت و کاهش درد مفاصل استفاده کرد. موارد ذکر شده تنها بخشی از خواص این دمنوش خوش عطر و دلچسب است. چون زنجبیل طبیعتی گرم دارد، سبب افزایش سریع فشارخون می‌گردد. بنابراین کسانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند باید آن را با احتیاط بیشتری مصرف نمایند. پس اگر سابقه بیماری‌های قلبی، زخم معده یا سایر اختلالات دستگاه گوارش را دارید از مصرف دمنوش آویشن اجتناب کنید. شربت آبلیمو یک نوشیدنی سرشار از ویتامین C است که هم روش تهیه خیلی آسانی دارد و هم به خاطر مزه ترش و دل‌چسب طرفداران خیلی زیادی دارد.

دمنوش دارچین یکی دیگر از دمنوش های پرطرفدار بسیار خوشمزه و پرمصرف در جهان به حساب می‌آید. دارچین علاوه بر عطر و طعم فوق‌العاده‌ای اش، خواص فراوان و بینظیر درمانی هم دارد. طبعیت گرم و خشکی که این گیاه دارد سبب شده تا برای درمان سرماخوردگی و مشکلات دستگاه گوارش مفید عمل کند. این دمنوش گیاهی برای افزایش میل زنان مفید است و می‌تواند هورمون‌های جنسی را تحریک کند.

  • ما در ادامه قصد داریم بهترین دمنوش ها برای کم کاری تیروئید معرفی کنیم.
  • یکی‌ دیگر از خواص خوبی که دمنوش‌های خانگی دارد، تسکین درد است.
  • این دمنوش از روزگاران قدیم تا به امروز به عنوان دارویی جهت درمان سرماخوردگی معروف است.
  • این ادویه وقتی به صورت دمنوش تهیه شود متابولیسم (سوخت و ساز) را افزایش می‌دهد.
  • دمنوش یکی از نوشیدنی‌های محبوب و مفید است که خواص گوناگونی دارد.
  • تقویت قلب و اعصاب، خواب آور، نشاط آور، آرام بخش، خون ساز، ضد بوی بد دهان، خواب های وحشتناک، بیماری های کلیه و صدای گوش.

دم کردن ، همان عصاره گیری از گیاه به وسیله آب است که باعث می شود خواص گیاه را به آب منتقل شود. برای تهیه دمنوش از قسمت های مختلف گیاه ( ریشه ، ساقه ، برگ ، گل ، میوه و دانه … )که می تواند خشک یا تازه باشد ، استفاده میشود. بعضی از گیاهان دارای اجزایی فرار هستند که اگر فرآیند دم کشیدن طولانی گردد، مواد موثره آن‌ها از دست می‌رود.

از دمنوش بابونه استفاده کنیم تا خوابی آرام و کبدی سالم داشته باشیم

دمنوش بادرنجبویه تاثیر فوق‌العاده‌ای بر بهبود عملکرد ذهنی و بهبود خلق‌و‌خو دارد. به علاوه، به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی، سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت‌ها و باکتری‌ها تقویت می‌کند. سلامت قلب را ارتقا می‌بخشد و موجب بهبود سطح بالای چربی خون می‌شود.

طرز تهیه و وسایل[ویرایش]

نعناع، سرشار از آنتی‌اکسیدان است و از این جهت، در مقایسه با سایر ادویه‌جات و گیاهان دارویی، یک سر و گردن بالاتر قرار می‌گیرد. هنگام خرید دمنوش باید به نکاتی توجه کرد، زیرا خرید بدون آگاهی ممکن است باعث ایجاد آسیب هایی شود. زمانی که تاریخ مصرف دمنوش گذشته باشد خواص آن از بین رفته و مصرف آنها فایده ای نخواهد داشت. همچنین سعی کنید دمنوش را به صورت بسته بندی خریداری کنید که از لحاظ بهداشتی تر و تمیز تر است.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار