مایکروسافت در رویداد سرفیس 20 مهرماه از چه محصولاتی رونمایی خواهد کرد؟

سرفیس پرو 8 سال گذشته میلادی با پیشرفت‌های قابل توجهی نسبت به نسل قبلی‌اش از راه رسید که از میان آن‌ها می‌توان به نمایشگر بزرگتر با رفرش ریت 120 هرتز و همچنین پورت تاندربولت اشاره کرد. با این حال ظاهرا نباید منتظر تغییرات چندانی در نسل بعدی این محصول باشیم.

یکی دیگر از محصولاتی که انتظار داریم چهارشنبه با آن روبه‌رو شویم، سرفیس لپ‌تاپ 5 است. با توجه به اینکه سرفیس لپ‌تاپ 4 در آوریل 2021 از راه رسید، احتمالا نسل بعدی‌اش یک ارتقای کوچک به حساب می‌آید؛ درست مانند سرفیس پرو 9. بنابراین نباید منتظر تغییرات چندانی در آن باشیم.

البته ظاهرا همه چی به طراحی ظاهری قدیمی ختم نمی‌شود و قطعات سخت افزاری این محصول هم قدیمی باقی می‌مانند! در حقیقت طبق گزارشی، مایکروسافت با وجود اینکه اینتل نسل سیزدهم پردازنده‌هایش را معرفی کرده، در سرفیس استودیو از پردازنده نسل یازدهمی Core i7-11370H استفاده خواهد کرد. در بخش GPU هم احتمالا با انویدیا RTX 3060 روبه‌رو می‌شویم که اگرچه چندان قدرتمند نیست، اما حداقل یک گرافیک بروز محسوب می‌شود.

اگرچه ظاهرا با یک بروزرسانی عادی روبه‌رو هستیم، اما به نظر می‌رسد که سرفیس پرو 9 پایانی بر سرفیس پرو ایکس باشد؛ محصولی که عمر کوتاهی دارد و از پردازنده‌های ARM بهره می‌برد. علت این موضوع، انتشار شایعه‌ای مبنی بر عرضه سرفیس پرو 9 با پردازنده‌های اینتل و ARM است که در اینصورت عرضه دو محصول با عملکرد مشابه کار منطقی نخواهد بود.

در حال حاضر اطلاعاتی درباره قیمت دلاری سرفیس لپ‌تاپ بعدی منتشر نشده، اما قیمت آن در بازار اروپا افشا شده. طبق گزارش‌ها، نسخه پایه 13.5 اینچی سرفیس لپ‌تاپ 5 با قیمت 1200 یورو وارد بازار می‌شود و نسخه پایه مدل 15 اینچی هم قیمت 1500 یورویی خواهد داشت که هردو کاهش قیمت را نسبت به نسل کنونی نشان می‌دهند.

درباره قیمت گزارش معتبری وجود ندارد. با این حال اگر سرفیس پرو 9 با پردازنده ARM از راه برسد، باید قیمت پایه مشابه سرفیس پرو ایکس یعنی 899.99 دلار داشته باشد. اما شاید ردموندی‌ها برنامه دیگری داشته باشند و قیمت بالاتری برای این محصول درنظر بگیرند.

امسال هم باید منتظر عرضه نسخه‌های 13 و 15 اینچی لپ‌تاپ مایکروسافت باشیم؛ محصولاتی که با پردازنده‌های اینتل Core i5-1235U و Core i7-1255U از راه می‌رسند. به نظر می‌رسد ظرفیت باتری و طراحی این محصولات در مقایسه با نسل قبلی‌شان تغییری نخواهد داشت. با این حال ظاهرا باید منتظر نسخه جدید سبز رنگ این دستگاه‌ها باشیم تا در کنار مشکی، آبی، نقره‌ای و صورتی حق انتخاب بیشتری در اختیار کاربران قرار دهند.

در نهایت باید گوییم که تمام اطلاعات این مقاله تنها حدس و گمان هستند و نمی‌توان هیچ‌کدام از آن‌ها را تایید کرد. بنابراین باید تا چهارشنبه و برگزاری رویداد سرفیس منتظر بمانیم.


منبع: https://digiato.com/article/2022/10/10/what-to-expect-from-the-microsoft-surface-launch-eventبرای مقایسه می‌توان گفت قیمت پایه مدل 13.5 و 15 اینچی سرفیس لپ‌تاپ 4 در آمریکا به ترتیب برابر 899 و 1299 دلار بود. با توجه به کاهش قیمت احتمالی در اروپا، احتمالا در ایالات متحده هم قیمت نسخه پایه این لپ‌تاپ‌ها به ترتیب 799 و 1199 دلار خواهد بود. تضمینی برای این کاهش قیمت وجود ندارد، اما مایکروسافت باید با مک بوک ایر اپل رقابت کند و قیمت تهاجمی می‌تواند یکی از سلاح‌های ردموندی‌ها باشد.

و شاید سرفیس استودیو 3

تا به امروز گزارش‌های زیادی درباره نسل بعدی محصولات سری سرفیس منتشر شده که شامل لپ‌تاپ، تبلت و حتی یک آل این وان می‌شود. البته شاید ردموندی‌ها با دستگاه‌های دیگری طرفداران خود را غافلگیر کنند، چرا که امسال با سال‌های گذشته متفاوت است. در حقیقت 10 سال از عرضه اولین محصولات سرفیس در سال 2012 می‌گذرد و شاید مایکروسافت به همین دلیل، محصول خاصی را چهارشنبه شب معرفی کند.

مایکروسافت چهارشنبه همین هفته میزبان یک مراسم سرفیس خواهد بود؛ رویدادی که انتظار می‌رود در آن از چندین دستگاه جدید رونمایی شود. در این مطلب نگاهی به محصولات احتمالی حاضر در این مراسم ردموندی‌ها خواهیم داشت.

اگر به دنبال این هستید که سرفیس لپ‌تاپ 5 را با یکی از پردازنده‌های AMD بخرید، احتمالا ناامید خواهید شد چرا که در اسناد منتشر شده و همچنین گزارش‌ها، خبری از پردازنده‌های رایزن نیست و تنها به پردازنده‌های اینتل دسترسی پیدا می‌کنید. علاوه بر این، به احتمال زیاد مایکروسافت برای سرفیس لپ‌تاپ 5 به سراغ گرافیک مستقل هم نمی‌رود و با گرافیک مجتمع اینتل Xe روبه‌رو می‌شویم.

درباره بروزرسانی پورت‌ها اطلاعاتی منتشر نشده، اما طبق برخی شایعات ظاهرا باید منتظر رنگ‌های جدید آبی و سبز برای این محصول باشیم تا همراه با مشکی و نقره‌ای همیشگی، روانه بازار شوند.

یکی از مورد انتظارترین محصولات مایکروسافت در چند وقت اخیر، نسل جدید سرفیس استودیو است. بسیاری از علاقه‌مندان به مایکروسافت منتظر معرفی سرفیس استودیو 3 هستند؛ یک کامپیوتر آل این وان که برای کاربران حرفه‌ای طراحی شده و ویژگی‌های قابل قبولی دارد.

سرفیس استودیو 2 در اکتبر 2018 از راه رسید، بنابراین هم اکنون و پس از چهار سال، زمان مناسبی برای معرفی نسل جدیدش محسوب می‌شود. طراحی نسل دوم شباهت زیادی به نسل اول داشت و با وجود CPU و GPU قدیمی، با قیمت بالایی (پایه 3499 دلار) وارد بازار شد که انتقادات زیادی را در پی داشت. با این حال به نظر می‌رسد طراحی نسل سوم تغییر چندانی نخواهد داشت و همچنان با سبک طراحی قدیم روبه‌رو خواهیم شد.

طبق گزارش‌ها، این محصول مایکروسافت با پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل Core i5 یا Core i7 سری U از راه می‌رسد که نتیجه‌اش بهبود 20 درصد عملکرد نسبت به سرفیس پرو 8 با پردازنده‌های نسل یازدهم خواهد بود. انتظار می‌رود سرفیس پرو 9 در نسخه‌های مجهز به 8/16/32 گیگابایت رم و 128 تا 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی SSD در اختیار خریداران قرار بگیرد.

سرفیس پرو 8

طبق یکی از اسناد FCC، ردموندی‌ها روی یک کامپیوتر دسکتاپ آل این وان کار می‌کنند که می‌تواند همان سرفیس استودیو جدید باشد. علاوه بر این، شاهد انتشار گزارش‌ها و شایعات درباره سرفیس کیبورد و سرفیس پن جدید بوده‌ایم که می‌توانند به معرفی سرفیس استودیو 3 در مراسم چهارشنبه قوت ببخشند.

احتمالا مایکروسافت در برخی بخش‌های محصول آینده‌اش بهبودهایی را اعمال می‌کند. یکی از این بهبودها می‌تواند مربوط به وب‌کم سرفیس لپ‌تاپ 5 باشد. انتظار داریم ردموندی‌ها وبکم 720p نسل قبلی را با وبکم 1080p جایگزین کنند تا بهتر بتواند با اپل و مک بوک ایر M2 رقابت کند. یکی دیگر از بهبودهایی که می‌تواند تاثیر چشمگیری روی تجربه کاربری داشته باشد، استفاده از نمایشگر 120 هرتزی بجای 60 هرتزی است؛ همان فناوری که در سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ‌تاپ استودیو وجود دارد.

با این وجود، ما در ادامه می‌خواهیم نگاهی به محصولاتی داشته باشیم که اطلاعاتی از آن‌ها در اختیار داریم و تقریبا از معرفی آن‌ها در رویداد بعدی سرفیس مطمئن هستیم.

سرفیس پرو 9، پایانی برای سرفیس پرو X؟

سرفیس پرو یکی از محبوب‌ترین محصولات سخت افزاری مایکروسافت در سال‌های اخیر به حساب می‌آید و با توجه به اینکه سرفیس پرو 9 در اسناد FCC مشاهده شده، باید منتظر معرفی‌اش در آینده نزدیک باشیم.

سرفیس پرو 8 در نسخه پایه 1099 دلار قیمت دارد که 250 دلار از سرفیس پرو 7 بالاتر است، بنابراین شاید دوباره شاهد افزایش قیمت سرفیس پرو 9 باشیم. علاوه بر این، درون جعبه این محصولات معمولا کیبورد وجود ندارد، بنابراین برای استفاده بهتر از این دستگاه باید کیبورد 130 دلاری هم تهیه کرد. البته باید دوباره به این نکته اشاره کنیم که هنوز اطلاعات موثقی درباره قیمت این محصول منتشر نشده است.

سرفیس لپ‌تاپ 5 با بهبودهای اندک

احتمالا باید منتظر استفاده از پردازنده اختصاصی مایکروسافت SQ3 در نسل بعدی سرفیس پرو باشیم؛ پردازنده‌ای که مبتنی بر اسنپدراگون 8cx gen 3 خواهد بود. علاوه بر این، ظاهرا برای اولین بار با یک محصول سرفیس با پشتیبانی از شبکه 5G روبه‌رو خواهیم شد.

سرفیس لپ‌تاپ 5 احتمالا از فضای ذخیره‌سازی مشابه نسل قبل بهره می‌برد و در گزینه‌های مجهز به 256 و 512 گیگابایت به همراه یک ترابایت حافظه SSD روانه بازار شوند. در زمینه رم هم احتمالا با پیکربندی 8، 16 و 32 گیگابایتی روبه‌رو می‌شویم. با این حال نمی‌دانیم همچنان ردموندی‌ها از رم LPDDR4x استفاده خواهند کرد یا به سراغ استاندارد سریع‌تر LPDDR5x می‌روند.