معرفی لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66 12UD؛ اقتصادی و با ارزش

اگر گیمر حرفه‌ای هستید و می‌خواهید زمان طولانی بازی کنید، می‌توانید از طریق اپلیکیشن MSI Center یا میان‌بر مخصوص روی کیبورد، فن‌های لپ‌تاپ را با حداکثر دور به چرخش درآورید. در این حالت معمولا با افت کارآیی مواجه نخواهید شد اما باید صدای نسبتا زیاد فن‌ها را نیز تحمل کنید.

باتری و شارژ

کیفیت صدا

لپ تاپ گیمینگ ام‌اس‌آی Katana GF66 از سیستم خنک‌سازی کولر بوستر ۵ بهره می‌برد. این فناوری به کمک ۶ لوله خنک کننده و ۲ فن قدرتمند، عملکرد قابل قبولی در پایدار نگه‌داشتن کارآیی دستگاه زیر فشار سنگین دارد.

بدنه لپ‌تاپ ام‌اس‌آی Katana GF66 به‌طور کامل از پلاستیک ساخته شده اما پلاستیکی خوش‌ساخت که حس کیفیت و استقامت را به شما منتقل می‌کند. ام‌اس‌آی در طراحی این دستگاه، سادگی را در اولویت قرار‌ داده و اثری‌ از المان‌های طراحی لپ‌تاپ‌های گیمینگ، مانند نور‌پردازی RGB یا طراحی خاص‌ بدنه دیده‌ نمی‌شود. لوگوی ام‌اس‌آی هم پشت‌نمایشگر حک‌ شده‌ است.

لپ تاپ گیمینگ ام‌اس‌آی از دو بلندگوی ۲ واتی برای پخش صدا بهره می‌گیرد که از نظر کیفیت و حجم صدا در سطح متوسط قرار دارند. با این حال گیمرها معمولا از هدفون گیمینگ استفاده می‌کنند و برای این منظور، لپ‌تاپ مورد بحث به خروجی صدای های‌رزولوشن ۲۴ بیتی مجهز شده و با تکنولوژی صوتی Nahimic گزینه‌های مختلفی را برای پخش انواع محتوای صوتی در اختیار شما می‌گذارد.

طراحی و کیفیت ساخت

لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66

لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66 12UD با کیفیت ساخت مطلوب و سخت‌افزاری نسبتا قدرت‌مند، از پس اجرای اکثر بازی‌های روز بر می‌آید و برای گیمر‌ها و کاربران نیمه‌حرفه‌ای انتخاب مناسبی است. از نقاط قوت این دستگاه می‌توان به طراحی استاندارد، نرخ رفرش بالای نمایشگر و پردازنده قدرتمند اشاره کرد. در مقابل فقدان نورپردازی RGB کیبورد، روشنایی نسبتا پایین نمایشگر و عملکرد نه‌چندان قدرتمند کارت گرافیک را می‌توان در دسته کمبودهای این دستگاه قرار داد.


منبع: https://digiato.com/article/2022/12/17/msi-katana-gf66-overview

رنگ مشکی‌ مات بدنه چندان جاذب اثر‌ انگشت نیست. کیبورد لپ‌تاپ به کلیدهای عددی و نور‌ پس‌زمینه قرمز مجهز شده است تا حس یک دستگاه گیمینگ را به شما منتقل کند.

شرکت ماتریس به عنوان نماینده رسمی و انحصاری لپ‌تاپ‌های ام‌اس‌آی این دستگاه را برای معرفی در اختیار‌ ما قرار‌ داده‌ است. لپ‌تاپ MSI Katana GF66 12UD با قیمت حدود ۴۲ میلیون‌ تومان و با گارانتی ۱۸ ماهه شرکت ماتریس به‌ فروش‌ می‌رسد.

درگاه‌های ارتباطی

لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66

نمایشگر

لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66

صنعت پرطرفدار گیم، روز‌به‌روز در‌ حال گسترش است و همین باعث‌ شده شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ، با ارایه مدل‌های قدرتمند و مختلف، سعی در گسترش سهم خود از این بازار داشته باشند. لپ تاپ گیمینگ ام‌اس‌آی Katana GF66 12UD یکی از جدیدترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ این شرکت در دسته اقتصادی است که با برخورداری از نسل ۱۲ پردازنده‌های اینتل، پاسخگوی اکثر نیاز‌های گیمر‌ها خواهد بود. امروز با این لپ‌تاپ بیشتر آشنا‌ می‌شویم.

تماشای ویدیوی معرفی لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66 12UD

کیفیت کلی نمایشگر در این رده قیمتی قابل قبول است و محتوایی با رنگ‌های زنده و کنتراست مناسب را به تصویر می‌کشد. البته کیفیت تصویر این نمایشگر در حد محصولات بالارده نیست. همچنین حداکثر روشنایی ۲۵۰ نیتی نمایشگر این دستگاه در محیط‌های پرنور می‌تواند تماشای محتوا را با دشواری همراه کند.

شدت نور پس‌زمینه کیبورد نیز در چند سطح قابل تنظیم است. کار با این صفحه کلید به دلیل ابعاد‌ مناسب و فاصله‌ کافی بین کلیدها راضی‌کننده است. با وجود ابعاد‌ متوسط، تاچ‌پد عملکرد دقیقی دارد و از انواع ژست‌های حرکتی هم پشتیبانی می‌کند. به دلیل وزن نه‌چندان کم ۲.۲۵ کیلوگرمی، می‌توان در لپ‌تاپ را با یک دست باز‌ کرد. بعد از باز کردن نمایشگر، لرزش خاصی در آن دیده نمی‌شود و عملکرد لولا قابل قبول است.

با‌ وجود قرار‌گیری لپ‌تاپ ام‌اس‌آی Katana GF66 در دسته محصولات اقتصادی، این دستگاه اکثر نیاز‌های شما را برای اتصال تجهیزات مختلف برآورده می‌‌کند. لبه سمت‌ راست، میزبان جک ۳.۵ میلیمتری هدفون، درگاه USB 3.2 نوع A، درگاه USB 3.2 نوع C، خروجی HDMI و درگاه شبکه است. دو درگاه USB 3.2 و USB 2.0 هر دو از نوع A هم در سمت‌ چپ قرار گرفته‌اند. وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵.۲ هم از دیگر قابلیت‌های ارتباطی این دستگاه هستند. البته مثل سایر لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی، خبری از درگاه تاندربولت و کارت‌خوان نیست.

مشخصات لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66 12UD

  • پردازنده ۱۴ هسته‌ای اینتل Core i7-12700H
  • ۱۶ گیگابایت حافظه رم DDR4-3200
  • ۱ ترابایت حافظه SSD از نوع PCIe نسل‌ چهارم
  • کارت‌ گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3050Ti با ۴ گیگابایت حافظه گرافیکی 
  • نمایشگر ۱۵.۶ اینچی IPS با رزولوشن فول اچ‌دی و نرخ رفرش ۱۴۴ هرتزی
  • باتری ۵۳.۳ وات ساعتی با آداپتور ۱۸۰ واتی
  • وزن ۲.۲۵ کیلوگرم
  • گارانتی ١٨ ماهه ماتریس
  • قیمت حدود ۴٢ میلیون تومان

سخت‌افزار

لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66

حافظه SSD یک ترابایتی دستگاه از نوع PCIe نسل چهارم و ساخت شرکت میکرون است. حداکثر سرعت این حافظه به حدود ۳۶۰۰ مگابایت بر‌ ثانیه می‌رسد که نیاز اکثر کاربران و گیمرها را جواب می‌دهد اما اختلاف زیادی با بهترین‌های بازار دارد.

جمع‌بندی

پردازنده Core i7-12700H با ۱۴ هسته فیزیکی و ۲۰ ترد پردازشی، یکی از ارزشمندترین پردازنده‌های نسل کنونی محسوب می‌شود و عملکرد فوق‌العاده‌ای را برای اجرای بازی‌ها یا دیگر عملیات سنگین پردازشی در اختیار شما قرار می‌دهد. 

لپ‌تاپ ام‌اس‌آی Katana GF66 از باتری ۵۳.۳ وات‌ساعتی بهره می‌برد که ظرفیت بالایی محسوب نمی‌شود اما در این رده قیمتی قابل قبول است. همانند اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ نمی‌توان انتظار شارژدهی زیادی از این لپ‌تاپ داشت. هرچند اغلب کاربران لپ‌تاپ‌های گیمینگ برای استفاده از حداکثر توان گرافیکی، دستگاه را هیچ‌وقت از شارژر جدا نمی‌کنند.

لپ‌تاپ ام‌اس‌آی Katana GF66 با بهره‌گیری از پنل ۱۵.۶ اینچی از نوع IPS-LCD، نرخ تازه‌سازی ۱۴۴ هرتزی و رزولوشن فول‌اچ‌دی، تجربه روانی از اجرای بازی‌های ویدیویی را برای شما فراهم می‌کند.

با توجه به سخت‌افزار دستگاه، نمایشگر ۱۴۴ هرتزی نیاز اکثر کاربران را برآورده می‌کند. همچنین می‌توانید نرخ رفرش نمایشگر را روی حالت ۶۰ هرتز تنظیم کنید تا شارژدهی را کمی افزایش دهید.

پردازنده گرافیکی انویدیا RTX 3050Ti با ۴ گیگابایت حافظه رم گرافیکی از نوع GDDR6 و حداکثر توان ۶۰ وات، عملکرد خارق‌العاده‌ای ندارد. با این حال با دستکاری تنظیمات گرافیکی در بازی‌های مختلف می‌توان اجرای اکثر بازی‌های روز‌ دنیا با نرخ فریم بیش‌ از ۶۰ را از این دستگاه انتظار داشت. به‌عنوان مثال در تست‌های ما بازی Forza Horizon 5 با تنظیمات گرافیکی متوسط با نرخ ۱۰۱ فریم بر ثانیه اجرا شد اما همین بازی با تنظیمات گرافیکی بالا (High) به نرخ فریمی بهتر از ۳۲ نرسید.

لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66

خنک سازی

لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66

قدرت سخت‌افزاری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای انتخاب لپ‌تاپ گیمینگ مناسب است. لپ‌تاپ ام‌اس‌آی Katana GF66 از پردازنده نسل دوازدهم اینتل Core i7-12700H در کنار ۱۶ گیگابایت حافظه رم و کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3050Ti بهره می‌برد که ترکیب مناسبی برای اجرای بازی‌های روز محسوب می‌شود.