فرش دستباف، فرش نیمه دستباف و فرش ماشینی: تفاوت در چیست؟

این نوع نخ از اولین مواد بکار رفته در بافت فرشهای ماشینی است که ممکن است بصورت خالص و یا در ترکیب با موادی مثل نایلون یا پلی پروپیلن استفاده شود که در اینصورت به آن فرش پشمی ترکیبی گفته میشود. این الیاف مصنوعی که در واقع ترکیبی با مقدار بالای ۸۵درصد از یک پلیمر شیمیایی با نام پلی اکریلونیتریل است و ریشه طبیعی هم دارد، مدتی است بجای پشم (و البته در خیلی از موارد در ترکیب با آن) برای تهیه فرشهای ماشینی و به عنوان نخ خاب بهکار برده میشود. نمونه های از فرش مخملی و کرک دار در طرح 2017 را برای شما عزیزان در سایت سماتک قرار داده ایم این فرش های زیبا را می توانید با دکوراسیون منزلتان هماهنگ کرده و تهیه نمایید . دکوراسیون سفید رنگ باید با رنگ های کاملا متضاد و تنوع رنگی هماهنگ شود.

قیمت فرش به عواملی مانند جنس، اندازه، طرح و.. تنوع در طرح و رنگ و قیمت مناسب آن سبب شد تا کم کم جای فرش دستبافت را بگیرد. فرشهای دستبافت ایرانی با رنگهای طبیعی و پشمهای دستریس سبب شده است تا در مناطق مختلف جهان طرفداران فراوانی داشته باشد. اضافه کرد: از دلایل عمده این امر، پتانسیلهای زیاد منطقه چه از نظر مواد اولیه و چه از نظر پایین بودن سطح دستمزدها است، این مسائل بسیاری از تولید کنندگان را از مناطق دیگر ترغیب به سرمایه گذاری در این استان میکند. به علت گران بودن آن امروزه بیشتر در برخی از قسمتهای قالیهای دستباف و برای براق و برجستهتر نشان دادن و جلوه بیشتر آن مناطق استفاده میشود. الیاف آکرلیک شباهت زیادی به الیاف پشم دارند با این تفاوت که فرش های بافته شده با این الیاف ، ارزان تر هستند و البته از معایب آن نسبت به پشم میتوان به پرز دادن های زیاد اشاره کرد و البته نسبت به سرما و گرما نیز مقاومتی ندارند.

البته این فرشها خاصیت انعطاف (برگشتپذیری) پایینی دارند: در صورتی که طولانی مدت تحت فشار قرار بگیرند یا در محلی باشند که زیاد ساییده شود (مانند زیر درب)، به راحتی آسیب میبینند. ولی برعکس پشم، سبک بوده و حتی از جهاتی نیز به پنبه شباهت دارد (مخصوصا زمانی که پرزهایش را کوتاه کنند)، ارزان است و از سایر ویژگیهای آن میتوان به انعطاف و برگشتپذیری بالا، رنگگیری مناسب و پایین بودن میزان جذب گرد و غبار و آلودگی و عدم تاثیرپذیری رنگ آن از نور اشاره کرد. همچنین به علت نداشتن انعطاف بالا (بخاطر لطافت زیادشان)، ممکن است در صورت قرار گرفتن آنها در نقاطی که زیاد سابیده شوند، شکل ابتدایی خود را سریعا از دست داده و حتی بافتشان تخریب شود. نکته نسبتا مهم دیگر اینکه در صورتی که این نوع فرش بسوزد و مشتعل شود، از خود گاز سمی سیانید متصاعد خواهد کرد.

در پاسخ باید بگویم که همه چیز به سلیقه و علاقه خودتان بستگی دارد. همه فرشهای دستباف ایرانی زیبا، با کیفیت و جذاب هستند، ولی تولیدات بعضی از شهرها از نظر کیفیت بافت، سبک طراحی و جنس فرش به شهرت جهانی رسیدهاند. همه این نکات و امکان تولید در داخل کشور (قیمت و فراوانی مناسب) به استقبال فراوان از این جنس فرش و نخ منجر گردیده است. فرش های بیجار جز فرش های قدیمی محسوب می شوند که شست و شوی آن ها نیازمند دقت و حوصله ی می باشد و هم چنین به علت این که این فرش جز فرش های عتیقه ای محسوب می شود لازم است که در قالیشویی های معتبر مانند قالیشویی بهار شیراز شسته شوند چرا که منازل از تجهیزات مدرن و امروزی برخوردار نمی باشند و نمی توان شست و شوی کامل و بدون آسیبی را در منازل داشت چرا که این مدل از فرش ها اگر چه بسیار مستحکم هستند و دارای بافتی محکم می باشند اما به هر حال از نظر شست و شوی باید اصول و نکات مهم در خصوص این فرش ها کاملا رعایت شود.

امیدواریم مقاله انواع فرش ، اطلاعات مفید و ارزشمندی را به شما ارائه داده باشیم ، سعی ما همواره ارائه مطالب مفید به شما عزیزان میباشد. همان گونه که در مطالب قبلی گفتیم، به تعداد گره های موجود در یک متر عرض فرش شانه فرش میگوییم. در این نوشته تلاش کردیم اطلاعاتی درباره جنس فرشهای دستباف و ماشینی در اختیار شما بگذاریم، امیدواریم مطالعه این مطالب برایتان مفید بوده باشد. ضخامت این فرش نسبت به فرشهای نایلونی کمتر است و در برابر مواد شوینده قلیایی مقاومت خوبی از خود نشان میدهد. شستوشوی فرش دستباف و ابریشمی ملاحظات ویژهای دارد و در صورتی که با مواد شوینده مرغوب شسته نشود؛ رنگها در آن با یکدیگر آمیخته می­شوند و فرش جلوه و زیبایی خود را از دست می­دهد. سپس دو سر نخ را با هم در دو دست گرفته و به صورت Z که در جهت عکس حرکت عقربه ساعت است، تارها را به هم می تابند و نخ را در قالی فرو می کنند.

از گذشته تا به امروز فرش ها جایگاه ویژه ای در هر خانه دارند و جز جدانشدنی از دکوراسیون منازل میباشند ، ما در گروه تحریریه قالیشویی بیستون قصد داریم در این مقاله برای شما انواع فرش را نام برده و به صورت جدا هر کدام را توضیح دهیم ، با ما همراه باشید. فرش های بافته شده از الیاف پشم ، از نظر ظرافت و ریز بافی و همچنین کیفیت ، نسبت به نوع دیگر فرش دستباف یعنی ابریشمی در جایگاه پایین تری قرار دارند و همین عامل باعث شده است تا قیمت آن بسیار ارزان تر باشد ، اما به هرحال به دلیل اینکه کار دست است و زمان زیادی صرف بافتن آن میشود ، بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است. اما برای خرید فرش ماشینی زیبا و خوش نقش باید نکاتی را بدانیم تا انتاب درستی داشته باشیم در ادامه این مطلب باما همراه باشید تا با این نکات آشنا شویم.

فرش طرح دار

لوستر شما باید به اندازه کافی پایین آویزان شود تا در چشم مهمانان نشسته در اطراف میز “نور لامپ” وجود نداشته باشد، اما نه آنقدر پایین که در مکالمه شما و مهمان های اطراف میز اختلال ایجاد کند. اگر قصد خرید اینترنتی انواع فرش ماشینی، فرش 700 شانه، فرش 1000 شانه، فرش 1200 شانه، فرش دستباف، انواع فرش فانتزی و اتاق کودک را دارید باید دقت کنید وبسایت مورد نظر پیش از هر چیز نماد اعتماد الکترونیک داشته باشد. فرش ماشینی دستهبندی مختلفی دارد که شامل فرش 1500 شانه، فرش 1200 شانه، فرش 1000 شانه، فرش 700 شانه و 500 شانه است. انواع فرش ماشینی 1000 شانه به دونوع برجسته و غیر برجسته نیز بافته میشوند که قیمت فرش های برجسته آن از غیر برجسته اندکی بیشتر می باشد.

قالیهایی که از این ماده اولیه بافته میشود، بسیار مقاومند و در صورت مراقبت مناسب سالهای طولانی ماندگاری خواهند داشت؛ همچنین نرم بوده و گرد و خاک را نیز به خود جذب نمیکنند. ویژگی دیگر آن تحمل بالا و برگشتپذیری زیادی است که در مقابل وزن و فشار مبلمانی که روی آن قرار میگیرد از خود نشان میدهد. بیرجند در میانهٔ راه مشهد و زاهدان است. فرش مشهد 9 متری زمینه سورمه ای کارکرده چند است . به دلیل طبع لطیف مردم کشور هلند تمایل ویژه ای به رنگ های روشن و لایت دارند و خریدار فرش سایز کوچک هستند و فرش بالای 6 متری را نمی خرند حتی اگر اتاق بزرگی داشته باشند تمام آن را فرش نمی اندازند. برای پوشاندن سطح اصلی اتاق، از قالی و برای بالای کف اتاق، از سرانداز و برای سطح دو سوی کف اتاق، از کناره بهره میگرفتند.

پرزهای آن نسبت به دو جنس دیگر فرش دستباف (پشمی و پنبهای) بیشتر حالت خوابیده روی زمینه فرش را داشته و نکته جالب توجه دیگر، تفاوت رنگ فرش در جهت و در خلاف جهت خواب پرزهای آن است. نخهای پنبهای از دیگر مواد طبیعی هستند که در فرشهای دستباف استفاده خرید اینترنتی فرش میشوند. فرشهای اکریلیک هیت ست شده از جمله انواع فرشهای ماشینی پرفروش هستند که کیفیت بالایی دارند. ۵ نوع اصلی نخ برای بافت فرشهای ماشینی با عنوان نخ خاب استفاده میشود عبارتند از پشم، اکریلیک، پلیاستر، پلیپروپیلن و نایلون که در ادامه به توضیح هر یک میپردازیم (جنس نخهای استفادهشده برای نخ تار فرشهای ماشینی، پنبه، پلیاستر و یا ترکیبی از آنهاست و برای نخ پود آنها، از پلیاستر، پنبه یا جوت (کنف هندی: الیافی که بصورت رشته و نخ در میآید.) استفاده میشود که البته در صورت استفاده از کنف احتمال آب رفتن فرش وجود دارد؛ همچنین معمولا برای فرشهای با پرز اکریلیک و پلی پروپیلن، از تارهایی با جنس خودشان استفاده میشود).

زمانی که برای تهیه فرشهای ماشینی به فروشگاه میروید، متوجه میشوید که این فرشها از جنسها و الیاف بسیار متفاوت هستند. فلات مرکزی ایران، عمدتاً فرشهای شهری یا شهریبافت هستند. در استان مرکزی و اراک هم چهار نوع فرش ساروق، فراهان، ارامنهباف و محال و قالی مشکآباد بافته میشود. این فرش­ها اقتباسی از فرش­های ناحیه مرکزی و غربی ترکیه می­باشند. و برعکس برخی از الیاف مصنوعی که در ساختار برخی فرشهای ماشینی استفاده میشود، موجب حساسیت افراد نخواهد شد. ضمنا همانطور که میدانید با پاخوردن، شستشو و تابش نور به زیبایی و همچنین ارزش آن افزوده خواهد شد. این الیاف به راحتی قابل شستشو هستند و مقاومت بالایی در برابر سایش و تابش نور دارند.

این ماده کاملا مصنوعی بوده و به همین جهت دوام زیادی دارد و در برابر رطوبت، کپک و گرد و غبار مقاوم است. بعد از راه اندازی سرای ابریشم، این مجموعه فروشگاهی برای یک مدت فعال بوده و بعداً ری-برندینگ (Re-Branding) در مورد آن اتفاق افتاده است. در حالی که الان فضای کار و فروش، تخصصی تر شده و تعداد برندها کمتر است، اما در مجموع، فضای تخصصی تری را برای مشتری آماده کرده ایم تا مشتری بتواند از امکانات مجموعه سرای ابریشم به درستی استفاده کند. 1. فرش های تمام پشمی: این نوع فرش ها همانطور که از نام آن ها مشخص است تار، پود و پرز هر سه از پشم حیوانات می باشد، این قاعده اصلی می باشد که در بین فرش های عشایری مشاهده می کنیم، اما امروزه در این نوع فرش ها در بسیاری از موارد در تار و پود از پنبه استفاده می شود و تنها پرزها پشمی می باشند.

ظاهر و برخی از خواص آن مشابه پشم است از جمله اینکه نرم و محکم بوده و بعلت اینکه به راحتی به خودش لکه نمیگیرد، شستشوی آن آسان است. نکته: شستشوی این نوع فرش ها ، مراحل و پیچیدگی های خاص خودش را دارد و در صورت شستشوی اشتباه آسیب جبران ناپذیری به فرش ابریشم شما وارد میشود ، شما میتوانید شستشوی این نوع از فرش هایتان را به قالیشویی آنلاین بیستون بسپارید. این تغییر به منظور کاهش قیمت فرش صورت گرفته است. مقاومت دمایی آن (تحمل گرمای غیرمستقیم) تا ۱۵۰درجه سانتیگراد است. به همین دلیل در اینجا قصد داریم در کنار نمایش انواع مدل ها و طرح های جدید فرش آشپزخانه، اندکی در مورد این نوع فرش و ویژگی آنها برای شما صحبت کنیم تا شما به راحتی بتوانید هنگام خرید فرش کاشان، فرش های مناسب را با کم ترین و ارزان ترین قیمت تهیه نمایید.

بعلاوه الیاف اکریلیک قابل بازگشت سریع به چرخه طبیعت نیستند و به همین جهت گفته میشود اگر مراقبت درستی از فرشهای ۱۰۰% اکریلیک انجام شود، عمر خیلی زیادی (حتی در حد چند قرن) خواهند داشت. یکی دیگر از مزایای فرش ماشینی جنس نخ و الیاف آن است، در تولید اکثر فرش کلاسیک از نخ اکریلیک استفاده میشود. از دیگر الیاف مصنوعی پلی پروپلین است که به دلیل قیمت بسیار ارزان نسبت به سایر الیاف ها در تولید فرش های اقتصادی مورد استفاده قرار میگیرند. طرح آن هم کاملا با رنگ ها متناسب است. با این حال این جنس فرشها معایبی نیز دارند، از جمله پرزدهی وسنگینی زیاد، بطوریکه یک قالی ۱۲متری کاملا پشمی را یک فرد متوسط و حتی قوی به سختی میتواند بهتنهایی از زمین بلندکند؛ همچنین به دلیل اینکه میزان جذب رطوبت آنها بالاست، نباید برای مکانهای مرطوبی مثل آشپزخانه استفاده شوند زیرا در صورت ریختن مایعات بر روی این فرشها، خیلی دیرتر از سایر انواع آن خشک میشوند.

در بخش قبلی توضیحاتی در باره آن ارائه دادیم، درباره فرشهای ماشینی این نکته نیز شایان ذکر است که قیمت فرشهای بافتهشده از پشم، نسبت به سایر الیاف موجود بالاتر است. به علت ضخیم بودن نخهای پشمی، رجشمار این فرشهای دستباف حداکثر حدود ۴۰ گره است. برای مثال: فرشی که در یک اتاق پذیرایی پر رفت و آمد و یا در یک اتاق ناهارخوری شلوغ انداخته میشود، حتماً باید قابلیت پاخور بودن را داشته باشد و برای استفاده های طولانی مدت و مقاوم بودن در برابر گرد و غبار انتخاب شود ولی برای فضایی مانند اتاق خواب که مکانی برای استراحت است و همچنان پر رفت و آمد هم نیست، میتوانید فرشی با جنسی لطیف و از طیف رنگهای روشن استفاده کنید.

همچنین این جنس فرشها در اثر تابش اشعه UV خورشید به بافتشان، پس از مدتی پوسیده و تخریب میشوند. همچنین این جنس فرش در برابر رطوبت، چربی، کپکزدگی، بید و حرارت غیرمستقیم مقاوم بوده و بطور کلی نور، اشعه UV و گرما را تا حد خوبی بازمیگردانند و از تاثیرات مخرب آنها در امانند. همین ویژگی سبب شده تا کاربرد گستردهای پیدا کند و بدون محدودیت در مکانهای مختلف قابل استفاده باشد. 9-از ویژگی های یک فرش دستباف این است که در بافت آن از الیاف طبیعی استفاده شده است.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار