لپ‌تاپ‌های جدید لنوو تینک‌پد سری L و X معرفی شدند

از دیگر مشخصات این محصول می‌توان به 64 گیگابایت حافظه رم نسل DDR5 با امکان تعویض توسط کاربر، نمایشگر 14 اینچی IPS با نسبت 16 به 10 و حداکثر روشنایی 40 نیت، 2 ترابایت حافظه داخلی از نوع SSD با رابط PCIe-4 و وبکم 5 مگاپیکسلی با کیفیت HD اشاره کرد. همچنین نسخه دارای پردازنده اینتل Core Ultra از گرافیک یکپارچه اینتل Arc بهره می‌برد. بدنه 1.36 کیلوگرمی دستگاه از جنس آلومینیوم و پلاستیک است و درگاه‌های متنوعی روی آن تعبیه شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تاندربولت 4 و چهار پورت USB نوع A و C اشاره کرد.

Thinkpad L13
عرضه دستگاه‌های سری تینک‌پد L13 از ماه آتی میلادی شروع خواهد شد؛ اما لپ‌تاپ تینک‌پد L14 تا دو ماه دیگر عرضه نمی‌شود. ناگفته نماند که این دستگاه‌ها موفق شده‌اند امتیاز تعمیرپذیری 9 از 10 را از وب‌سایت iFixit دریافت کنند که نویدبخش امکان تعمیر یا تعویض آسان قطعات توسط کاربران است.


منبع: https://digiato.com/laptop/lenovo-thinkpad-l13-l14-l16-x13-specs-prices

تینک‌پد L16 در دو نسخه با نمایشگر 14 و 16 اینچی قابل خرید خواهد بود که مشخصات سخت‌افزاری و قیمت پایه آن مشابه با تینک‌پد L14 است. لپ‌تاپ تینک‌پد X13 هم دارای مشخصات سخت‌افزاری مشابه با تینک‌پد L13 است؛ اما 90 درصد از بدنه آن با مواد بازیافتی تشکیل شده است و مختص مشتریانی خواهد بود که به محیط‌زیست اهمیت زیادی می‌دهند. برخی از مدل‌ها به پردازنده سری vPro اینتل مجهز خواهند بود که با داشتن واحد پردازش عصبی مستقل، می‌تواند اموری مثل تشخیص تصویر، پردازش زبان و یادگیری ماشینی را بهینه و سریع‌تر انجام دهد. وای‌فای نسخه 7، دوربین فروسرخ و درگاه سیم‌کارت با پشتیبانی از شبکه 4G LTE و 5G از دیگر گزینه‌های اختیاری پیش‌روی خریداران خواهند بود.

تاریخ عرضه لپ‌تاپ‌های جدید لنوو

لنوو به‌تازگی از چندین مدل جدید از خانواده لپ‌تاپ‌های تینک‌پد رونمایی کرده است که در کلاس بیزینس قرار می‌گیرند. این محصولات از سری‌های X و L نسل پنجم هستند که به جدید‌ترین پردازنده‌های اینتل سری Core Ultra مجهز شده‌اند و از واحد پردازش عصبی (NPU) داخلی نیز بهره می‌برند. این واحد به انجام سریع‌تر محاسبات و پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی بدون نیاز به منبع خارجی و اتصال به شبکه کمک می‌کند.

مشخصات لپ‌تاپ‌های جدید تینک‌پد L13، L14 و L16 نسل 5

تینک‌پد L13 نسل 5 با وجود قیمت پایه بالاتر نسبت به محصول قبلی، تنها از 32 گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR5 بهره می‌برد که امکان تعویض یا ارتقای آن توسط کاربر وجود ندارد. این محصول در دو مدل تاشو و ساده عرضه می‌شود که برچسب قیمت پایه آن‌ها به ترتیب 1319 و 1199 دلار است. مدل تاشو تنها دارای نمایشگر 13.3 اینچی لمسی با پنل IPS و حداکثر روشنایی 400 نیت است؛ اما مدل ساده با پنل غیرلمسی و حداکثر روشنایی 300 نیت نیز به بازار عرضه می‌شود. بدنه هر دو دستگاه کاملاً از پلاستیک است و خبری از پورت شبکه نیز در آن‌ها نیست؛ اقدامی که در کنار نمایشگر کوچک‌تر باعث شده تا وزن لپ‌تاپ نسبت به تینک‌پد L14 صد گرم سبک‌تر باشد. حداکثر حافظه درنظر گرفته شده برای آن هم 1 ترابایت است و سایر مشخصات محصول با برادر بزرگ‌تر آن، یکسان خواهد بود.

Thinkpad L13 2 in 1

تینک‌پد L13 و L14 در کنار مدل قدرتمندتر L16 از جدیدترین اعضای سری بیزینس لنوو محسوب می‌شوند که دسترسی به یک سخت‌افزار قدرتمند در بازه قیمتی حدود هزار دلار را فراهم می‌سازند. ارزان‌ترین گزینه در میان آنها، تینک‌پد L14 با پردازنده سری Zen-3 شرکت ای‌ام‌دی است که از گرافیک مجتمع رادئون وگا بهره می‌برد. متأسفانه خبری از پردازنده‌های جدیدتر مانند رایزن 7040 یا 8040 با گرافیک RDNA-3 و واحد پردازش عصبی رایزن AI نیست و خریداران برای دسترسی به حداکثر قدرت پردازشی باید به سراغ مدل‌های مبتنی بر پردازنده‌های اینتل بروند.