اپل ظاهراً روی نسل جدید مک‌بوک پرو با تراشه M4 کار می‌کند

مارک گرمن، خبرنگار بلومبرگ در پرسش و پاسخی با محوریت خودروی اپل، در مورد تراشه M4 اطلاعاتی را ارائه کرد. گرمن به‌طور خلاصه به چند موضوع اشاره کرد که یکی از آن‌ها این بود که اپل ظاهراً توسعه رسمی مک‌بوک پرو جدید با تراشه M4 را آغاز کرده است. او جزئیات بیشتری در مورد این تراشه که هنوز توسط اپل معرفی نشده است، ارائه نکرد.

اپل سال گذشته میلادی، نسل جدیدی از مک‌بوک پرو را با تراشه M3 معرفی کرد. اکنون به‌نظر می‌رسد این شرکت روی نسل جدید مک‌بوک پرو مجهز به تراشه M4 که هنوز معرفی نشده است، کار می‌کند.

علاوه‌بر مک‌بوک پرو، مک‌بوک ایر و آی‌مک نیز با تراشه M3 به‌روز شده‌اند. با این وجود، مک مینی، مک استودیو و مک پرو هنوز با تراشه M3 به‌روز نشده‌اند. شاید حداقل یک سال دیگر طول بکشد تا اپل از اولین کامپیوتر مبتنی بر M4 خود رونمایی کند.

نسل جدید مک‌بوک پرو اپل با تراشه M4 از راه می‌رسد

براساس اطلاعات غیررسمی، ظاهرا تراشه M4 مبتنی بر A18، تراشه بعدی اپل است که برای آیفون‌های سال جاری میلادی درحال توسعه است. انتظار می‌رود این تراشه دارای هسته‌های موتور عصبی بیشتری برای انجام وظایف مرتبط با هوش مصنوعی باشد که در سیستم عامل iOS 18 و macOS 15 مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتور عصبی تراشه A17 پرو قادر است تا 35 تریلیون عملیات در ثانیه را پردازش کند.

مک‌بوک پرو فعلی اپل که در اکتبر سال 2023 معرفی شد، اولین دستگاه این شرکت بود که از تراشه M3 بهره می‌‌برد. این تراشه همان فناوری 3 نانومتری تراشه A17 پرو آیفون 15 پرو را دارد. در کنار تراشه M3، اپل همچنین نسخه‌های قدرتمندتر M3 پرو و M3 مکس را برای نسخه‌های پیشرفته مک‌بوک پرو عرضه کرد.

اپل تراشه M1 را برای مک در نوامبر 2020 معرفی کرد، پس از آن تراشه M2 در ژوئن 2022 و تراشه M3 در پایان اکتبر 2023 معرفی شد، بنابراین بین هر یک از تراشه‌ها حدود یک سال و نیم فاصله وجود داشته است. اگر این الگو ادامه یابد، تراشه M4 در نیمه اول سال 2025 عرضه خواهد شد. بااین‌حال، این احتمال وجود دارد که این محصول اواخر سال 2024 نیز معرفی شود.


منبع: https://digiato.com/laptop/apple-reportedly-developing-m4-macbook-pro

«مارک گرمن» خبرنگار بلومبرگ، در بخش پرسش و پاسخ یادداشتی مربوط به خودروی اپل، به‌صورت خلاصه به تراشه M4 نیز اشاره کرده است. به گفته گرمن، اپل به تازگی توسعه رسمی مک‌بوک پرو جدید مجهز به تراشه M4 را آغاز کرده است.